Mijn Gereedschapskist
Online marketing- en communicatie kennisbank

Een WordPress thema kiezen: hoe doe je dat?

Een WordPress thema kiezen: hoe doe je dat?

Je gaat zelf aan de slag met WordPress of je laat een WordPress website bouwen. Dan komt altijd de vraag: hoe gaan we een WordPress thema kiezen? Als je zelf gaat rondneuzen, kun je overweldigd raken door het enorme aanbod van standaard thema’s. Er zijn duizenden thema’s op de markt, gratis en betaalde versies, simpele sites tot gigantisch uitgebreide, wit en strak tot uitbundig en kleurrijk. In dit artikel meer tips hoe je het beste een thema kunt kiezen.

Wat kun je met een WordPress thema?

Voor wie nog niet helemaal thuis is in WordPress: een thema bepaalt het uiterlijk van je website. WordPress is in principe een kale website waarin je plugins installeert voor allerlei extra functionaliteiten. Om je website te vullen heb je content nodig in pagina’s en berichten. In de schil daar omheen komt het thema: de lay-out. Met het thema bepaal je dus hoe je website eruit komt te zien en stel je de kleuren en het lettertype in.

Wat en wie wil je bereiken met je website?

Voordat je gaat kijken naar het uiterlijk van je website, zijn er eerst een aantal andere zaken die je moet bepalen:

  • wie wil ik bereiken met mijn website en waar houdt mijn doelgroep van
  • het doel van mijn website (informeren, leren, entertainen, etc.)
  • wat komt er allemaal op de website te staan
  • welke functionaliteiten heb je nodig voor je website (agenda, webwinkel, online academy)
  • wat vind je mooi van collega’s en wat vooral niet

Waar let je op bij het kiezen van een WordPress thema

Zaken om in elk geval in de gaten te houden:

1. Mobielvriendelijkheid

Een thema dient echt mobielvriendelijk (responsive) te zijn, dus op elk apparaat goed zichtbaar. Thema’s die niet responsive zijn kun je bij voorbaat overslaan.

2. Aanpasbaarheid

Weinig standaard thema’s zijn precies zoals je wilt, vaak wil je in elk geval de kleuren aanpassen of het lettertype. Controleer altijd hoe makkelijk zaken zijn aan te passen. Zelf werken we vaak met thema’s die helemaal op maat te maken zijn voor de klant, maar die zijn over het algemeen vrij complex en duur(der) dan een standaard thema.

3. Ondersteuning en veiligheid

Een thema dat een keer is ontwikkeld maar niet wordt onderhouden kun je ook direct overslaan. Ook thema’s dienen geupdate te worden om inbraak te voorkomen. Kies dus liever een thema wat van een gerenommeerd bedrijf komt. Deze zijn veiliger en beter gedocumenteerd.

4. Browser ondersteuning

Iedereen surft weer via een andere webbrowser en bekijkt daarmee de website weer op net een andere manier. Controleer in de beschrijving van het thema of het werkt op de meest voorkomende thema’s: Chrome, Internet Explorer, Firefox en Opera.

5. Prijs

Van gratis tot zo’n 100 euro, je hebt ze in verschillende prijsklassen. Over het algemeen kun je beter investeren in een goed thema waarbij je zeker bent van ondersteuning, zelfs bij installatie bijvoorbeeld, en updates. De meeste thema’s kosten zo’n 50-60 euro.

6. Snelheid belangrijker dan functionaliteit

Hoe meer functionaliteiten, toeters en bellen, hoe zwaarder de website wordt. En daarmee trager. En een trage website wordt slecht gevonden plus je bezoekers vinden het irritant. Kies dus niet voor zware sliders, bewegende beelden, etc.

7. Samenwerking met plugins

Van tevoren heb je je functionaliteiten bepaald en hierdoor weet je welke plugins je nodig hebt. Plugins als een WooCommerce (webwinkel) kan niet met alle thema’s overweg, dus controleer dat ook vooraf.

8. SEO

Is het thema zoekmachine vriendelijk? Vaak is dat lastig van tevoren te bepalen maar de meeste aanbieders zetten tegenwoordig wel zaken als snelheid en dergelijke erbij.

Conclusie

Bepaal eerst wat je gaat doen met de website, wat je erin wilt hebben en ga dan op zoek naar een passend thema. Kom je er niet uit? Bespreek het dan met je website bouwer. Ben je dat zelf, vraag dan om hulp bij experts. Vaak kan iemand die er verstand van heeft je echt uren of dagen besparen door even mee te denken en te adviseren! (We spreken uit ervaring ;-)) Een goede expert waar ik graag mee samenwerk: Siteren.

Meer over:

Aanvraag nieuwe website

Samenvatting
Een WordPress thema kiezen: hoe doe je dat?
Naam van het artikel
Een WordPress thema kiezen: hoe doe je dat?
Beschrijving
Een WordPress thema kiezen kan een intensieve klus zijn. Er is ontzettend veel aanbod dus waar begin je? Wij geven praktische tips.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo
Andere interessante blogs en tips

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

AVG privacy instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken. Je hebt hieronder de mogelijkheid om cookies uit te zetten.

Privacy policy