Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen een Facebook pagina en een Facebook profiel?

Facebook pagina vs. Facebook profiel

We weten allemaal wat Facebook is en de meesten van ons hebben een Facebook vs.profiel. Echter, voor kleine bedrijven kan een zakelijke Facebook pagina in het begin verwarrend zijn.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Facebook profiel en een Facebook pagina? Het is belangrijk om de verschillen tussen de twee te identificeren, om je online zichtbaarheid op Facebook effectief te beheren.

Wat is een Facebook profiel?

Een Facebook profiel is simpelweg een persoonlijke account op Facebook. Wanneer je je aanmeldt voor Facebook dan krijg je een profiel. Dit is een plek waar je vrienden en familieleden kunt toevoegen, op persoonlijk niveau kunt communiceren, foto’s en video’s kunt delen en persoonlijke updates over je leven kunt doen. Iedereen die tot Facebook toe treedt krijgt een profiel en dit kan alleen onder één naam.

Wat is een Facebook pagina?

Een Facebook pagina is zakelijk en wordt door een bedrijf of organisatie vertegenwoordigd. Op een Facebook pagina kunnen bedrijven specials en prijsvragen aan volgers aanbieden, tips en informatie delen, etc.  Het hebben van een pagina maakt het ook mogelijk om Facebook advertenties te gebruiken. Er is geen limiet aan het aantal pagina’s dat je kunt beheren.

Een Facebook pagina voor je bedrijf gebruiken

Het niet hebben van een Facebook pagina kan voor een klein bedrijf nadelig zijn. Zonder pagina lijkt het dat je bedrijf niet in contact met technologie en social media gebruikers staat. Een actieve Facebook pagina hebben kan het vertrouwen van de klant aanzienlijk verhogen.

Facebook pagina’s, in tegenstelling tot Facebook profielen, geeft je als bedrijf de mogelijkheid om snel volgers op te bouwen zonder enige beperkingen. Profielen dwingen je om een vriendschapsverzoek te versturen. Een bedrijfspagina is voor iedereen vrij om te volgen.

Een groot voordeel van een zakelijke pagina op Facebook is je toegang tot statistieken, zodat je de resultaten van je social media inspanningen kan volgen. Daarbij kun je ook gebruik maken van Facebook advertenties, evenementen organiseren en wedstrijden lanceren. Denk aan je Facebook pagina als een mini-website die je kunt gebruiken voor commerciële doeleinden en om directer te communiceren met je (potentiële) klanten.

Wat plaats je dan waar?

Plaats persoonlijke dingen op je profiel en zakelijke dingen op je bedrijfspagina. Makkelijk gezegd, maar je zult merken dat (vooral bij zelfstandig ondernemers) die 2 nogal eens door elkaar lopen. Mijn advies: bepaal bij het plaatsen van élk bericht: wat wil je er mee, wie wil je er mee bereiken? Op je persoonlijke profiel zitten naast familie en vrienden ook wellicht potentiële klanten. Die potentiële klanten willen ook jou beter leren kennen (know -> like -> trust), dus laat daar ook gerust meer van jezelf zien. Gebruik je bedrijfspagina meer voor het geven van informatie op jouw vakgebied, deel nieuws, tips. Laat dus hier zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied.

 

Heb je nog vragen? Laat het me gerust weten. Dat kan hieronder in het reactie veld of via de mail. Of natuurlijk op mijn Facebook pagina’s! Kijk dan zelf maar of het persoonlijk of zakelijk is…

9 reacties
  1. Karin van den Broek zegt

    Hoi Hoi, via google bij jou pagina terecht gekomen.
    Met de vraag wat is het verschil tussen een bedrijfspagina en een winkelpagina ?
    Kun jij mij hier een antwoord op geven. Heb al een tijdje een bedrijfspagina en onlangs gaf mij iemand de tip om een winkelpagina aan te maken maar zie hier niet zo veel verschil in.

    vriendelijke groet,
    Karin

    1. Willeke zegt

      Hi Karin,

      Je hebt een persoonlijk profiel (die heb je nodig om gewoon op Facebook aanwezig te zijn). Daarnaast kun je als ondernemers een Bedrijfspagina maken. OP die bedrijfspagina kun je door middel van verschillende tabs extra info op je bedrijfspagina zetten. Die staan aan de linker kant. Standaard aanwezig zijn Info, Berichten, Foto’s, etc. Aanvullend kun je ook de tab Shoppen aanzetten. Hierin kun je naast fysieke producten ook bijvoorbeeld je diensten zetten.
      Mocht je een webwinkel hebben dan kun je via Facebook dus eigenlijk een 2e online winkel opzetten. Als men op de link klikt op Facebook dan gaan de bezoekers direct door naar je webwinkel (website) en kunnen ze daar bestellen en kopen.
      Verkoop je diensten dan is het een toegevoegde waarde om zo je pakketten meer onder de aandacht te brengen.
      Ook fijn: de winkel op Facebook heeft een eigen url. Kijk maar als voorbeeld: https://www.facebook.com/siteren/shop/
      Mijn ervaring: zeer positief om op die manier te werken, dus ik raad het je zeker aan.

      Groetjes,
      Willeke

  2. John Derks zegt

    Hallo,
    Ik heb inmiddels een zakelijke pagina aangemaakt voor onze belangenvereniging. Ik heb gelezen dat je aan deze zakelijke pagina ook een (besloten) groep kunt koppelen voor “interne discussies”. Als ik echter de instellingsinstructie volg en een nieuw tabblad “groepen” wil aanmaken, dan blijkt dat bij mij (nog) niet te kunnen. Er staat dan ergens beschreven dat je maar moet wachten tot Facebook je die functionaliteit beschikbaar stelt. Heb jij enig idee hoe ik dat zou kunnen vragen/stimuleren. Misschien komt het omdat de pagina wel in gebruik is maar nog geen volgers heeft. Ik hoop dat je mij een goede tip kunt geven anders is mijn bedrijfspagina nutteloos.

    Groeten John

    1. Willeke zegt

      Hallo John,
      Het is gewoon mogelijk om een groep aan een bedrijfspagina te koppelen, ook al zijn er nog geen volgers in die groep. Je kunt een groep aanmaken via het driehoekje helemaal rechts boven, uitklappen en daar Groep maken selecteren. Die groep kun je dan koppelen aan je bedrijfspagina. Zie je bij je bedrijfspagina geen groepen staan in de tabbladen, dan kun je die toevoegen via Instellingen, Pagina bewerken, tabblad Groepen toevoegen. Blijf je de melding houden (wachten totdat de functionaliteit beschikbaar is gesteld door Facebook), dan kan het maximaal 14 dagen duren voordat Facebook je pagina al helemaal goed heeft opgepakt in de administratie. Het helpt wel om een bericht erop te zetten of een aantal volgers te hebben, maar het is niet noodzakelijk. Ik heb de aanpak zoals hierboven beschreven bij een test pagina (zonder volgers) en de groep kan ik koppelen aan deze pagina.
      Succes! En mocht je er niet uitkomen of meer tips willen hebben, volg dan mijn live trainingen. https://www.mijngereedschapskist.nl/online-live-trainingen-online-marketing/

  3. Anja zegt

    Hallo
    Voor een non-profitorganisatie wil ik een Facebook pagina aanmaken die niet gekoppeld zit aan een persoonlijke Facebookpagina. Is dat mogelijk?

  4. Wilma Hilferink zegt

    Hallo moet je voor de bedrijfspagina ingeschreven staan bij de kvk, of kan het ook voor een uit de hand gelopen hobby website!

    1. Willeke zegt

      Hallo Wilma, je hebt geen KvK registratie nodig voor een bedrijfspagina. Ik ben wel benieuwd naar jouw uit de hand gelopen hobby website trouwens 😉
      Groetjes Willeke

  5. JR zegt

    Voor onze hobby met daarbij horende verkoop van producten willen mijn zus en ik een gezamenlijke pagina aanmaken.
    Dit is inmiddels gelukt, ook al staat hij nog niet online, en zijn we beide beheerder. Pagina is aangemaakt via profiel van mijn zus. Kan dit ook op een andere manier zodat we onze eigen gegevens in kunnen voeren? We wonen nl niet bij elkaar in de buurt, dus zou het fijn zijn om onze eigen klantenkring op te kunnen bouwen.

    1. Willeke zegt

      Hallo,

      Bedankt voor je vraag. Ik heb even zitten puzzelen hoe je dit het beste kunt doen. Je kunt bij contactgegevens inderdaad maar 1 adres/telefoonnummer invullen. Mijn voorstel is dat je de contactgegevens van jullie allebei in de velden “Meer info” en “Verslag” invult. Daar heb je meer open velden die je voor extra contactgegevens kunt gebruiken. Dan is het alleen wel kiezen welke gegevens je bij de contactgegevens invult, want dat zijn wel verplichte velden bij verkoop van producten.
      Komen jullie er zo uit? Succes met de zaken! En let wel op dat ook als je vanuit een hobby aan het verkopen gaat dat je dus wel een bedrijf hebt (en dus een Kvk inschrijving en belastingaangifte moet doen).

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen

De 5 meest gemaakte fouten waardoor je geen klanten via je website krijgt.

En hoe jij ze kunt voorkomen!

Krijg jij klanten via je website? Nee? Download dan direct dit e-book met de 5 meest gemaakte fouten én heel veel tips hoe jij ze kunt voorkomen. Heel praktisch en direct (zelf) uit te voeren zonder technische kennis.

De Kluswijzer ontvangen?

Wil je je, na het lezen van mijn e-book, inschrijven voor de Kluswijzer?
Bedankt! Daar word ik oprecht heel erg blij van.
Ik verstuur op onregelmatige tijden meer informatie over allerlei zaken
rondom je website en online marketing.