Mijn Gereedschapskist
Online marketing- en communicatie kennisbank

De vindbaarheid van je website verbeteren: waarom zou je?

De vindbaarheid van je website verbeteren: waarom zou je?

Je leest overal dat het belangrijk is om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Maar waarom zou je eigenlijk? Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen, wat kost dat (in geld en tijd) en is het de investering waard? Mijn mening hierover in dit artikel.

Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Met zoekmachineoptimalisatie verbeter je de kwaliteit van je website zodat deze hoger in de zoekresultaten komt. On page optimalisatie heet dat. Daarnaast heb je off page optimalisatie. Dat heeft te maken met hoe populair je website is, hoeveel andere websites naar je linken.

Bijvoorbeeld: je gaat naar Google, typt in “bakker Den Haag” en dan hoop je dat jij met jouw bakkerij minimaal op de 1e pagina staat. Hoe hoger je staat in de zoekresultaten hoe groter de kans is dat de zoeker naar jouw website gaat. Natuurlijk is de 1e positie de meest gewilde plek om te staan met je website maar daar azen heel veel bedrijven op. Dus je moet wel een héél goede website hebben óf iets heel unieks doen/aanbieden.

Het geheime algoritme van Google

SEO is een complex proces. Google bepaalt op basis van ruim 200 factoren óf Google je website laat zien in de zoekresultaten en zo ja, op welke plaats. Niet alle 200 factoren zijn bekend (het geheime algoritme van Google) maar een aantal zeer belangrijke factoren wel. Zo weten we dat deze in elk geval belangrijk zijn:

  • de snelheid van een website: hoe trager de site hoe vervelender voor je bezoeker. Daarom krijg je strafpunten bij een trage website. Gevolg: een aantal plaatsen naar beneden in de zoekresultaten.
  • de mobielvriendelijkheid van een website: is de website niet responsive (dus zichtbaar op de meeste apparaten) dan krijg je fikse strafpunten.
  • is de website logisch opgebouwd. Een website leest als een boek met pagina’s, hoofdstukken, alinea’s en onderwerpen. Google leest als het ware je website en wil een logische opbouw zien. Ziet Google dat niet en begrijpt hij niet waarover je website gaat dan is je vindbaarheid ook slecht.
  • zoekwoorden: staan deze goed verwerkt op je website (in je domeinnaam, op pagina’s, in teksten, etc.)?Gebruik je logische zoekwoorden op verschillende pagina’s met synoniemen of ben je aan het spammen? Overmatig gebruiken van zoekwoorden werkt tegen je.
  • aantal woorden: een pagina zonder tekst wordt nauwelijks/niet gevonden door Google. Voor een goede ranking heb je minimaal 300 woorden per pagina nodig, bij voorkeur meer.
  • actualiteit: een website die een paar jaar geleden is gebouwd en waar sindsdien geen nieuwe dingen op zijn gezet is in de ogen van Google te statisch. Gevolg: een lagere positie in de zoekresultaten.

De voordelen van SEO

De vindbaarheid van je website verbeteren heeft een aantal grote voordelen:

  • het optimaliseren van een website is goedkoper dan het (constant) plaatsen van advertenties.
  • het effect van optimalisatie is langdurig: eenmaal goed ingericht en onderhouden blijft een website goed scoren.
  • een goed geoptimaliseerde website is op alle zoekmachines goed vindbaar.
  • Je trekt meer relevante bezoekers naar je website omdat de zoekers je goed vinden op basis van je zoekwoorden. 
  • een website die hoger in de zoekresultaten staat, geeft meer vertrouwen. Bij webwinkels is dat helemaal belangrijk.

De nadelen van SEO

SEO heeft ook nadelen:

  • het is een kwestie van lange adem: de eerste resultaten zijn pas na enige maanden echt zichtbaar. Er zijn voorbeelden waarbij een geoptimaliseerde website al binnen een week leidde tot resultaat maar over het algemeen moet je echt rekening houden met 6-12 maanden.
  • het vereist kennis om zelf zoveel mogelijk SEO-verbeteringen door te voeren. Zowel inhoudelijke kennis (teksten) als technische kennis. Heb je die niet zelf in huis, dan heb je daar een externe partij voor nodig.
  • het vraagt je om op een andere manier naar je website en teksten te kijken en kan daardoor als niet meer authentiek (vanuit jezelf) overkomen.
  • Een ander groot nadeel vind ik persoonlijk de cowboys onder de SEO-adviseurs: zij beloven je binnen korte termijn een top 3 positie in Google. Ze laten wat illegale trucjes los op je website waarvoor je een gepeperde factuur krijgt. Vervolgens ziet Google de trucjes en zak je keihard in de ranking. Maar dan heb je al betaald. Deze ‘black hat cowboys’ verpesten het imago van de branche.

Wat kost SEO?

Om de vindbaarheid van je website te verbeteren moeten aan de website verbeteringen worden doorgevoerd. Daarnaast is het slim om te werken aan (goede) linkbuilding. Dat houdt in dat je probeert een link naar je website te krijgen van andere websites die ook echt iets met jouw branche, product of bedrijf te maken hebben. Een link met een zitzakken-leverancier als je websites bouwt is bijvoorbeeld niet echt logisch.

Externe kosten

Over het algemeen worden deze activiteiten uitbesteed:

  • een bouwen van een website die technisch in orde is: snel, mobielvriendelijk, voorzien van juiste programma’s die niet vertragen en waar niet te veel script in zit. Prijs van een website varieert ergens tussen de 250 euro (gemaakt door de buurjongen) en 15.000 euro (gemaakt door een professioneel bedrijf dat te veel vraagt). Hou gemiddeld rekening met een bedrag rond de 5.000 euro.
  • hosting bij een goede hostpartij (met een snelle server en een ssl verbinding). Hou rekening met zo’n 100-150 euro op jaarbasis.
  • onderhoud en beheer van de websites: zorgen dat de site minder inbraakgevoelig is. Kosten op jaarbasis tussen de 100 en 500 euro.
  • een SEO-zoekwoorden onderzoek: met welke woorden gaat jouw website gevonden worden. Prijs tussen de 100 en 500 euro.
  • het schrijven van SEO-geoptimaliseerde teksten: dat zijn teksten die goed verwoorden waar het bedrijf voor staat en wat het levert aan producten en diensten, maar die ook rekening houdt met hoe Google de teksten leest. Prijs voor goede website-teksten: tussen de 500 en 1.500 euro. Bij een copywriter ben je vaak duurder uit, maar dan krijg je vaak wel fraaie teksten.

Bijkomende kosten

Daarnaast is het aan te raden, als de website eenmaal staat, om aan de slag te gaan met:

  • het actueel houden van teksten (nieuws, updates, tips, blog, etc.)
  • linkbuilden
  • via social media bezoekers naar je website leiden door daar actief aanwezig te zijn.

Hou ongeveer rekening met 4 tot 8 uur per maand. Sommige ondernemers kiezen ervoor dit zelf te doen, anderen besteden het uit.

Is het de investering waard? Met andere woorden: wat levert SEO op?

Je ROI bij SEO (hoe snel je je investering terugverdient) is lastig uit te rekenen. De bakker moet veel broodjes verkopen om de investering eruit te halen. Een adviseur die dankzij een goede vindbaarheid een opdracht krijgt voor 20 uur per week verdient het al heel snel terug. Het is dus afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent.

Maar het is ook afhankelijk van hoe groot de concurrentie is. Wat verliest de bakker als hij niet meer vindbaar is via internet en de concurrent wel? Dan kost het klanten en dus directe omzet en misschien zelfs, als hij op een slecht zichtbare locatie zit, zijn bedrijf?

Conclusie

SEO levert zichtbaarheid op. Je laat je expertstatus zien en dat de potentiële klant bij jou moet zijn. Je laat zien dat je jezelf en je bedrijf serieus neemt door te investeren in de moderne manier van communicatie en marketing. Het haalt bedrijven uit de lagere regionen uit de zoekresultaten naar boven toe. Meer zichtbaarheid, meer bezoekers, meer klanten, meer omzet. 

Mijn advies: laat je goed adviseren wat voor jouw vindbaarheid nodig is en investeer in goede optimalisatie. Dit kan ook stap voor stap, ook voor kleine budgetten zijn er al tal van mogelijkheden. 

Wil je weten of de investering in SEO voor jouw bedrijf interessant is? Bel me (015-2010466) en ik kijk graag met je mee.

 

Samenvatting
De vindbaarheid van je website verbeteren: waarom zou je?
Naam van het artikel
De vindbaarheid van je website verbeteren: waarom zou je?
Beschrijving
Waarom zou je de vindbaarheid van je website verbeteren? Wat zijn de voor-en nadelen van SEO en wat kost SEO? En levert SEO ook echt wat op? Wij geven hier uitgebreid antwoord op.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo
Andere interessante blogs en tips
2 reacties
  1. Cor Rijnvis zegt

    Hoe beangrijk is het om SEO te gebruiken bij een website van een personeelsvereniging waar alleen (ex)medewerkers lid van kunnen worden?
    Volgens mij overbodig omdat het om een website gaat die alleen volledig zichtbaar is voor leden via een wachtwoord.

    1. Willeke zegt

      Beste Cor,

      Leuke vraag! Nee, voor een website van een personeelsvereniging heeft SEO niet veel nut. Belangrijk is dan om het website adres goed te communiceren met die (ex)medewerkers. Wat misschien dan wel nog belangrijk is, is om de content op die website af te schermen voor zoekmachine robots zodat deze niet in de zoekresultaten vindbaar zijn (omgekeerde SEO dus eigenlijk). Ik weet niet of er vertrouwelijke gegevens op die website staan, dan zou je daar misschien nog wat voor moeten regelen.
      Meer weten? Bel me dan: 015-2010466.
      Met hartelijke groet,
      Willeke

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

AVG privacy instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken. Je hebt hieronder de mogelijkheid om cookies uit te zetten.

Privacy policy