SEO ingewikkeld? Niet met deze tips!

SEO ingewikkeld? Niet met deze tips!

SEO ingewikkeld?Je bent ondernemer. Je hebt een website. Je bent zelfs al overtuigd van het belang van bloggen. Maar hoe zit dat nou met die SEO? Is SEO ingewikkeld? Het klinkt wel erg technisch… Je moet als ondernemer tegenwoordig ook overal verstand van hebben – óf uitbesteden, maar daar heb je geen budget voor. En net als je dacht dat je het allemaal door had, verandert Google ook nog de regeltjes. Wat te doen?

Dat SEO minder ingewikkeld is dan je denkt laat ik je in deze blogpost zien.

Zichtbaarheid

De kern van de zaak – van jóuw zaak – is online zichtbaarheid. Het doel van bloggen en berichten op social media is natuurlijk dat je door zoveel mogelijk (potentiële) klanten gelezen wordt. Door te bloggen kun je jouw expertise, je ervaring, je bedrijfsgeschiedenis en je USPs met een groot publiek delen. En dat levert je geheid klanten op!

Er is niet zoiets als “te veel bloggen” – wel is het van groot belang dat je steeds weer unieke content maakt. Simpelweg ‘recyclen’ van content van anderen levert je bij Google geen punten op.

Zoekwoorden

Als je hoog in de Google zoekresultatenlijst geplaatst wilt worden, zijn goede zoekwoorden essentieel. Vraag je bij iedere blogpost en elk social media bericht af wat de kern van jouw boodschap is en hoe je door (potentiële) klanten gevonden wilt worden. Het gaat daarbij niet om aantallen – veel verschillende zoekwoorden aan je berichten toevoegen levert alleen maar verwarring op: wat doe je nu eigenlijk écht? Denk hier dus goed over na, wees specifiek en kom tot de essentie van jouw product of dienst.

Als je denkt slim te zijn door jouw zoekwoord(en) steeds te herhalen in je webteksten, kom je bedrogen uit. Dat leest niet prettig en de meeste lezers zullen dan ook afhaken – en dat zou zonde zijn!

Interactie

Hoe vaker je blog of bericht gedeeld wordt, hoe blijer Google wordt en hoe hoger je zult verschijnen in de zoekresultaten. Hoe meer er gebeurt met jouw bericht of blog, hoe beter. Zorg dus voor voldoende activiteit. Eens in de zoveel tijd komt Googlebot weer eens langs jouw website en dan kan ‘ie maar beter wat nieuws vinden!

Een goede manier om interactie te promoten is door je publiek een gerichte vraag te stellen aan het eind van je bericht – een zogenaamde call-to-action. Wat je hiermee bereikt is dat er zo veel mogelijk mensen reageren op jouw bericht. Natuurlijk reageer jij op jouw beurt ook weer op de reacties van je lezer. Zo werk je niet alleen aan een positief imago voor je bedrijf, maar kom je ook hoger in de Google zoekresultaten te staan.

Links

Als je links in je berichten gebruikt, zorg er dan voor dat ook dáár je zoekwoord weer in terug te vinden is, of in ieder geval het onderwerp van je bericht. En als je je publiek op je website wilt houden, kun je beter niet te veel externe links gebruiken. Probeer steeds een verwijzing naar een andere blogpost of een ander bericht in je teksten te verwerken.

 

Vind je na het lezen van mijn tips nog steeds SEO ingewikkeld? Ik help je graag! Lees hier hoe ik dat doe en plan een adviesafspraak met mij in, of kom een keer langs bij de OMG om samen met andere ondernemers onder mijn professionele begeleiding aan je online zichtbaarheid te werken!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen