Maak social media sociaal: 6 tips

Maak social media sociaal: 6 tips om weer sociaal te worden op social media

Social media: oorspronkelijk opgezet om sociaal te zijn, maar de laatste jaren zie je steeds meer dat het gebruikt wordt voor reclame doeleinden. Daarom heerst er bij een grote groep social media gebruikers (met name op Facebook) een ontevredenheid. In de tijdlijn van de gemiddelde Facebook gebruiker zit tegenwoordig meer reclame dan berichten van vrienden.

We zijn het sociale aspect een beetje vergeten. Wel zeggen hoe goed een dienst of product wel niet is, terwijl het medium daar niet voor bedoeld is. Mensen vertrouwen eerder andere mensen dan een merk, daarom is het belangrijk om je merk menselijker en dus socialer neer te zetten op social media, maar hoe doe je dat? In dit artikel geef ik je 6 tips.

  1. Maak van je medewerkers ambassadeurs

Door veel marketeers wordt gezegd dat je eerst de medewerkers tevreden moet stellen, voordat je überhaupt tevreden klanten kunt hebben. Zorg je goed voor je medewerkers, dan zullen zij zich, over het algemeen, gewaardeerd voelen en zo ook beter voor klanten zorgen. Medewerkers zijn dan ook heel handig om in te zetten als communicatiekanaal. Uiteraard moet je dan wel op zoek naar de medewerkers die ook echt bij het bedrijf passen en je waarden uitdragen.

Hoe zet je een medewerker dan in als ambassadeur? Laat medewerkers bijvoorbeeld inhoudelijke stukken delen onder hun eigen naam. Een naam komt namelijk een menselijker over dan een bedrijfsnaam. Wanneer lezers zien dat het stuk door een persoon geschreven is, zullen zij het ook sneller lezen. Schrijf je een stuk onder je bedrijfsnaam, dan komt het vaak over alsof er een robot praat. De stukken die de medewerkers schrijven, moeten uiteraard wel in lijn zijn met de producten of diensten die je verkoopt. Deze stukken kun je uiteraard weer delen op het kanaal van je bedrijf. Het stukje menselijkheid blijft dan nog steeds zichtbaar, omdat de naam van de originele schrijver blijft staan.

Voorbeeld

Coolblue laat medewerkers met een eigen naam reageren. Zo zie je altijd wie er tegen je praat. Het is persoonlijk, omdat je ook nog eens de foto van de persoon ziet. Je ziet dat Wesley bij Coolblue werkt, maar je bekijkt Wesley als een persoon en niet als het bedrijf Coolblue. Hierdoor voegt Coolblue een stuk menselijkheid toe aan zijn customer service. Daarnaast laat Wesley ook meteen zien dat hij de reactie van een klant echt leest. Hij noemt haar bij haar voornaam en reageert inhoudelijk met een unieke reactie. Ook dat zorgt voor een stukje menselijkheid.

Bron: Coolblue.be

 

  1. Voeg een foto van het team toe

Bij het aanmaken van social media kanalen kiezen veel bedrijven ervoor om het logo te kiezen als profielfoto. Dit lijkt een goed idee, maar dat is het dus niet. Je kunt veel beter een foto van jezelf (als je alleen bent) of het team als profielfoto doen. Zo geef je het bedrijf meteen een menselijk aspect, namelijk door het een gezicht te geven. Wil je toch liever je logo als profielfoto? Zorg er dan voor dat je bij de omslagfoto een teamfoto hebt staan.

Voorbeeld

Schorem haarbarbier doet dit bijvoorbeeld. Als profielfoto heeft het bedrijf een foto van een persoon die een iconisch kapsel heeft dat voornamelijk bij de barbier geknipt wordt. Wanneer je de pagina aanklikt, zie je bovenaan meteen een foto van het hele team staan. Het geeft een stukje menselijkheid en je kunt eigenschappen bedenken wanneer je deze mensen ziet staan. Zo kunnen klanten veel sneller een match met je bedrijf voelen.

Bron: Schorem Haarsnijder en Barbier Facebookpagina

  1. Maak behind the scene foto’s en filmpjes

Laat zien dat er mensen aan het werk zijn in je bedrijf. Plaats regelmatig foto’s van achter de schermen. Denk dan aan beurzen, feestjes, openingen, promoties, presentaties, medewerkers aan het werk, maar ook aan foto’s of filmpjes van hoe je product of dienst tot stand komt.

Je kunt natuurlijk ook medewerkers voor de camera zetten en hen een verhaal laten doen. Let hierbij wel op dat het oprecht blijft. Als een medewerker met een stalen gezicht zegt dat het zo leuk is om voor je te werken, zal dit je geen voordeel opleveren. Het moet dan een verhaal zijn van vlees en bloed, wat echt speciaal is en niet alleen vertelt dat je bedrijf zo leuk is.

Voorbeeld

Holly Nichols is een illustrator. Zij plaatst haar tekeningen op Pinterest en op Instagram. Om te laten zien, hoe zet dit tekent, maakt ze filmpjes. In deze filmpjes zie je precies stap voor stap hoe ze de tekening maakt. Leuk om te kijken en het laat zien dat er een persoon achter zit die de tekeningen maakt (ook al zie je haar hoofd niet).

https://www.instagram.com/p/BUULzE5FttY/?taken-by=hnicholsillustration

  1. Plaats berichten over actualiteiten

Houd trends en ontwikkelingen in je branche goed in de gaten, zodat je hier op in kunt spelen. Steeds meer bedrijven maken gebruik van tools om berichten in te plannen of in te laten plannen. Dit is handig, omdat je dan geen post meer vergeet. Het spontane is er dan alleen wel een beetje af.

Daarom is het belangrijk dat je, naast je ingeplande berichten, ook spontaan berichten schrijft. Dit doe je op het moment dat je een nieuwe trend of ontwikkeling ziet in je branche. Vervolgens geef je hier je visie op en vertel je dus aan de klant wat jij ervan vindt. Het beste is natuurlijk om dit door een medewerker te laten doen onder zijn eigen naam en dit bericht vervolgens weer te delen op je social mediakanalen. Andersom kan het natuurlijk ook. Je schrijft dan een stuk onder je bedrijfsnaam, maar laat het delen door je personeel. Hierdoor krijg je ook een groter bereik.

Voorbeeld
Heineken speelt vaak in op de actualiteiten met een grappige post. Meestal doet het bedrijf dit met feestdagen (zoals hieronder op Koningsdag). Je hoeft niet altijd iets zelf te verzinnen: stukken van anderen kunnen ook gebruikt worden.  Je deelt dan het bericht en schrijft erbij waarom je het hier mee eens of mee oneens bent. Het is wel belangrijk dat je dat erbij schrijft, anders zal het niet mee helpen om een stukje menselijkheid te creëren.

  1. Ga in gesprek met je doelgroep

Waarschijnlijk heb je deze tip al vaker voorbij zien komen. Het is belangrijk dat je het gesprek aan gaat met je doelgroep. Vraag aan de doelgroep wat zij verwachten van je. Dit kun je doen door via social media vragen te stellen. Dat is nog niet makkelijk, omdat er niet altijd gereageerd wordt op de vragen. Het stellen van open vragen is belangrijk, maar de vraag moet niet te moeilijk zijn, want dan zal de klant minder snel antwoord geven.

Hoe zorg je ervoor dat de klant je vraag beantwoordt? Stel een beloning tegenover een antwoord van de klant.

Voorbeeld

Je hebt een restaurant en wilt graag dat je doelgroep meedenkt over een gerecht op de kaart. Dit gerecht moet er tropisch uit zien, omdat je dit wilt serveren met de hittegolf die voorspeld is.

Wat je dus kunt doen, is een bericht op social media plaatsen, waarbij je aan de doelgroep vraagt welk gerecht zij graag zouden willen zien. Het winnende antwoord komt natuurlijk op de kaart te staan (eventueel met wat toevoegingen van jezelf). Daarnaast kun je de winnaar uitnodigen om dit gerecht samen met een x aantal personen te komen eten in je restaurant. Tot slot neem je een foto van de winnaar die dit gerecht bij je komt eten.

Door dit te doen, laat je zien dat je echt luistert naar je klanten. Je baseert namelijk je menu op dat van je klanten, daarnaast krijg je ook nog eens inzicht in wat je klant graag wil hebben. Het geeft je weer nieuwe inspiratie en inzichten. Je vangt dus eigenlijk twee vliegen in één klap.

Reageer op reacties

Laat zien dat je leest wat de volger zegt. Zelf heb ik een Instagram account, waarop ik mijn tekeningen laat zien. Op iedere reactie van mijn volgers probeer ik te reageren. Het liefst zo origineel mogelijk en niet alleen met dank je wel. Ik probeer te laten zien dat ik de reactie echt heb gelezen. Nu heb ik niet mega veel volgers, maar ik krijg veel privé-berichten, waarbij de volgers die gereageerd hebben mij vertellen hoe leuk ze het wel niet vinden dat ik reageer, want andere soortgelijke accounts doen dat niet. Hierdoor win ik een stukje goodwill en het enige wat je er voor hoeft te doen, is een kwartiertje per dag je reacties door te kijken en te beantwoorden. De volger voelt zich hierdoor gehoord en je laat zien dat er echt iemand achter het scherm zit die de reacties leest.

  1. Maak een persona

Je hoort vaak dat je een persona moet maken voor je ideale klant. Maar heb je er wel eens over nagedacht om een persona te maken van je bedrijf? Wie is je bedrijf en welke menselijke eigenschappen heeft hij? Deze vragen laten je nadenken over de menselijke aspecten van je bedrijf.

Geef de persona een naam, hobby’s en eigenschappen. Dit kunnen eigenschappen zijn van de oprichter, maar je kunt er ook voor kiezen om andere eigenschappen te kiezen. Het moet natuurlijk wel dichtbij de kern van het bedrijf liggen. Een handig model om je bedrijf een gezicht te geven, is het brand design model van R. Boer. Wanneer je deze invult is het daarna makkelijk om een persona in te vullen. En vervolgens als deze persoon te communiceren naar je doelgroep.

Bron: Branddesign – R. Boer

Het belangrijkste is dat je je bedrijf gaat zien als een persoon met bepaalde eigenschappen. Dit kun je doen door medewerkers met dezelfde waarden over je te laten praten. Laat vooral zien wie je bent en wat je uit wilt stralen. Spreek de taal van je doelgroep, door eerst te luisteren naar wat je doelgroep verwacht. Hier kom je achter door te vragen wat je doelgroep graag wil zien. Laat zien dat je naar je doelgroep luistert. En vergeet vooral niet om jezelf te blijven.

Lees ook:

Hoe maak je een social media plan?

 

Samenvatting
Maak social media sociaal: 6 tips
Naam van het artikel
Maak social media sociaal: 6 tips
Beschrijving
Social media: oorspronkelijk opgezet om sociaal te zijn, maar de laatste jaren zie je steeds meer dat het gebruikt wordt voor reclame doeleinden. Daarom heerst er bij een grote groep social media gebruikers (met name op Facebook) een ontevredenheid. Hoe maak je social media weer sociaal?
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen

De 5 meest gemaakte fouten waardoor je geen klanten via je website krijgt.

En hoe jij ze kunt voorkomen!

Krijg jij klanten via je website? Nee? Download dan direct dit e-book met de 5 meest gemaakte fouten én heel veel tips hoe jij ze kunt voorkomen. Heel praktisch en direct (zelf) uit te voeren zonder technische kennis.

De Kluswijzer ontvangen?

Wil je je, na het lezen van mijn e-book, inschrijven voor de Kluswijzer?
Bedankt! Daar word ik oprecht heel erg blij van.
Ik verstuur op onregelmatige tijden meer informatie over allerlei zaken
rondom je website en online marketing.