Integrale online en social media aanpak

“Hallo, ik ben ondernemer 1, ik ben een social media expert en ik adviseer je hoe jij het slimst social media in kunnen zetten voor meer online bekendheid”.

“Hallo, ik ben ondernemer 2, ik ben zoekmachine-optimalisatie specialist en ik help je met het beter vindbaar maken van jouw website”.

“Hallo, ik ben ondernemer 3, ik ben content specialist, ik help je met goede teksten voor op je website en social media”.

“Hallo, ik ben ondernemer 4, ik ben website bouwer, ik maak en onderhoud je website”.

 

En zo heb je, als ondernemer, al gauw minstens 4 mensen ingehuurd die jou helpen met jouw ‘online gedoe”.

Een verhaal uit de praktijk

Een paar weken geleden had ik een gesprek met een ondernemer: hij had 5 specialisten ingehuurd. Hij vertelde me dat als iets goed ging, ze allemaal met de eer gingen strijken, maar dat als iets het niet deed, ze allemaal naar elkaar gingen wijzen en uiteindelijk zijn probleem niet werd opgelost. Daarnaast liet hij rekeningen zien waar je toch leuk een paar keer op vakantie kunt gaan. Met je hele familie. Mocht je dat willen.

Hij gaf me 3 dozen mee met papieren: “zoek het maar uit, neem het maar over, ik word gek van die gasten dus ONTLAST me”. Het was een behoorlijk uitzoekklus kan ik je wel zeggen. Ik kwam er achter dat hij voor sommige dingen dubbel betaalde, dat 2 acties elkaar tegen werkten en iedereen volledige toegang had tot de website waardoor het logisch is dat de site er zo vaak uit lag.

Wat ik merkte is dat deze ondernemer eigenlijk geen idee had wie wat doet. Welke expert kun je nou waarvoor inschakelen? Wat heb je minimaal nodig als je online zichtbaar wilt zijn?

Online benodigdheden volgens Jip-en-Janneke

SEO We beginnen met een website naam (www.domeinnaam.nl). Zo’n domeinnaam kun je overal aanvragen, het makkelijkst is dit te doen waar je ook je website wilt gaan hosten. Hosten houdt in dat je een stukje van een grote computer (server) huurt. Op die ruimte wordt jouw website gezet en je email geregeld.
Vervolgens gaat daar iemand een website op bouwen. Je kunt dit zelf doen met bijvoorbeeld WordPress of uit handen geven aan iemand die er in gespecialiseerd is. Die website heeft 2 belangrijke dingen nodig: een huisstijl (kleuren, logo, afbeeldingen) en teksten. De teksten zijn bij voorkeur SEO-vriendelijk geschreven. Dat houdt in dat ze zoekmachine vriendelijk zijn: er staan die woorden in die zoekmachines duidelijk maken waar de website over gaat. Content marketing houdt in dat je teksten laat schrijven op basis van een plan.
Vervolgens is het belangrijk om die website goed te houden: zowel technisch als inhoudelijk. Voor de techniek moet je kunnen bouwen op je website maker. Voor de inhoud kun je zelf op regelmatige basis teksten schrijven of je kunt dit uitbesteden. De samenwerking tussen online activiteiten versterkt elkaar. 1 + 1 = 3  is in dit geval de regel.
Je kunt daarom actief worden op social media. Ook dit kun je zelf doen of uitbesteden. E.e.a. afhankelijk van je beschikbare tijd en affiniteit.
Email adressen verzamelen is belangrijk om contact te onderhouden met jouw potentiele klanten. Email marketing kun je daarom inzetten om een band op te bouwen met jouw klanten.
Met een (online) marketing manager kun je een plan maken hoe jij jouw producten, diensten en bedrijf meer onder de aandacht kunt brengen.

Vervolg van mijn verhaal uit de praktijk

Als eerste heb ik de website op slot gezet. Ik heb gekeken naar hosting (waar draait de website) en besloten de website daar te laten. Kosten en service waren in orde.
De website bouwer miste aansturing, dus alle contacten lopen nu via mij.
De SEO-man en de social media-dame konden elkaars bloed wel drinken en de ondernemer had daar erg last van. Daarom hebben we afscheid van ze genomen.
De website is vervolgens technisch verbeterd, er zijn nieuwe (SEO-vriendelijke) teksten geschreven.
We gaan op een lager pitje door met social media dan voorheen (2 kanalen in plaats van 5). Ondernemer blij: minder gedoe, minder kosten, meer effect en nog maar 1 aanspreekpunt.

Mijn integrale aanpakSEO-gereedschap-nld

Met Mijn Gereedschapskist laat ik alle puzzelstukjes die we online tot onze beschikking hebben in elkaar passen. Soms zaag ik een stukje iet kleiner, de andere keer gebruik ik snellijm of gebruik ik een grote hamer. Kortom, voor elke puzzel heb ik wel het juiste gereedschap in mijn kist. Dat doe ik overigens niet alleen: ik werk zelf ook weer met verschillende specialisten samen.

Verschil is dat de ondernemer nog maar 1 contact persoon heeft. Overzicht, duidelijkheid, alles in 1 hand, beheersbare kosten. Dat bied ik. Met heel veel plezier. Aan ondernemers van groot tot klein.

“Hallo, ik ben Willeke van den Heuvel van Mijn Gereedschapskist, ik help ondernemers met meer online zichtbaarheid en vindbaarheid door de integrale inzet van online- en social media”.

Andere interessante blogs en tips

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AVG privacy instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken. Je hebt hieronder de mogelijkheid om cookies uit te zetten.

Privacy policy | Afsluiten
Instellingen