Hogere wiskunde met Google Analytics

Hogere wiskunde met Google Analytics

google-analyticsGoogle Analytics? Het lijkt wel hogere wiskunde. En laat jij nou meer verstand hebben van ondernemen. En jouw vakgebied. Wat je tegenwoordig allemaal niet moet weten om bezoekers naar je website te trekken! Laat me je geruststellen. Het is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Er is geen wiskundige opleiding voor nodig. Google Analytics is een statistiekenprogramma dat belangrijke gegevens over je Google advertenties en je website bijhoudt. Informatie waar jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen. Google Analytics overdondert je met mogelijkheden. Aan welke gegevens heb je nu echt iets en hoe zet je zo’n Google Analytics account eigenlijk op?

Google Analytics is onmisbaar voor ondernemers

Als je gebruik maakt van Google’s advertentieprogramma Google Ads, is Google Analytics onmisbaar. Je wilt immers weten hoe veel effect je advertentie heeft, of je boodschap wel aankomt bij je doelgroep en hoe veel omzet je nu eigenlijk echt uit Google Ads haalt. Maar ook voor het trekken van bezoekers naar jouw website moet je je Google Analytics account inrichten. Zo kom je precies te weten hoe en door wie je website wordt bekeken en weet je dus ook altijd wat je moet aanpassen om (nog) meer succes met je website te behalen.

Zodra je je hebt aangemeld bij Google Analytics, zie je een formulier waarin je jouw bedrijfs- en locatiegegevens moet invullen. Vervolgens klik je op de knop “Tracking ID” en krijg je een code die je ergens op je website moet plakken. Sommige contentmanagementsystemen voorzien daarin met een speciale functie of een veld. Heb je dat niet, vul dan de code in op de homepage van je website; zo is die code het eerste, dat Google tegenkomt.

Analyseren Analytics

Zodra je verder klikt, kom je in je Google Analytics dashboard terecht. Met een veelheid aan instellingen en mogelijkheden waar je op het eerste gezicht bijna hogere wiskunde voor nodig hebt. Maar Google neemt je bij de hand langs al die instellingen door middel van het “Analytics-onderwijs”: een grijs vlak bovenaan iedere instellingspagina. Goed lezen is hier het devies. Begin je net, dan kan ik me zo voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Die vergelijking met wiskunde maak ik niet zó maar: Google Analytics maakt gebruik van algoritmes, een reeks instructies dus. Als ondernemer bedenk je wat het doel is van je website of je advertentie en welke doelgroep je wilt bereiken. Zodra je dat weet, kun je Google die instructies meegeven.

Rapportages

De rapportagefunctie van Google Analytics is indrukwekkend. Google houdt precies voor je bij wie er op je website is geweest, waar diegene vandaan komt, welke browser hij/zij gebruikt, op welke links er is geklikt en hoe lang het bezoek aan jouw website heeft geduurd. Belangrijke informatie, die jou in staat stelt heel nauwkeurig in te spelen op je bezoekers en je conversie te vergroten. En aangezien conversie mogelijk leidt tot omzet is dat zeker de moeite waard. Behalve de rapportages die Google Analytics standaard aanbiedt, kun je ook je eigen rapportages samenstellen (“Andere rapportages”).

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Kom dan eens naar de OMG: ondernemers die één dagdeel in de week samen onder mijn professionele begeleiding werken aan hun online zichtbaarheid. Je kunt er vragen stellen en ervaringen uitwisselen.

Klinkt het je nog als algebra in de oren? Kijk dan in mijn online marketing woordenboek om al die mysterieuze termen als SEO, SEA, content en conversie verklaard te zien. En… na de zomervakantie geef ik een training Google Analytics! Hou de pagina “Trainingen” in de gaten voor meer informatie of volg Mijn Gereedschapskist op Facebook voor de laatste updates.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen

De 5 meest gemaakte fouten waardoor je geen klanten via je website krijgt.

En hoe jij ze kunt voorkomen!

Krijg jij klanten via je website? Nee? Download dan direct dit e-book met de 5 meest gemaakte fouten én heel veel tips hoe jij ze kunt voorkomen. Heel praktisch en direct (zelf) uit te voeren zonder technische kennis.

De Kluswijzer ontvangen?

Wil je je, na het lezen van mijn e-book, inschrijven voor de Kluswijzer?
Bedankt! Daar word ik oprecht heel erg blij van.
Ik verstuur op onregelmatige tijden meer informatie over allerlei zaken
rondom je website en online marketing.