Hoe verleid je het reptielenbrein? Oftwel: conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie: wat is het en hoe kun je het inzetten?

Je hebt vast van gehoord: “meer conversie uit je klanten halen”, “verhoog nu de conversie van je website”, etc. Maar wat is conversie en hoe kun je het inzetten? In dit artikel het antwoord op deze, en meer, vragen.

Wat is conversie?

conversie optimalisatieConversie betekent ‘omzetten’ en wordt in veel vakgebieden als term gebruikt. Bijvoorbeeld in de medische wereld (medische omzetting) en in de financiële dienstverlening (beleggingen, aandelen, pensioenen).

Binnen de online omgeving houdt conversie in “de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat overgaat tot het conversiedoel.” (bron: Wikipedia)

In andere woorden: ervoor zorgen dat een website bezoeker over gaat tot een vooraf bepaalde actie, het conversiedoel.

Conversiedoel

Zo’n conversiedoel kan per website heel verschillend zijn. Meestal wil je dat de bezoeker over gaat tot het plaatsen van een bestelling of betaling. Maar ook het aanvragen van een offerte, de inschrijving voor een nieuwsbrief, het downloaden van een e-boek of registreren als geïnteresseerde voor een training zijn conversiedoelen. Het kan ook zijn dat een website meerdere conversiedoelen heeft.

Aan een conversiedoel kan je vaak ook een geldbedrag hangen. Bij de aankoop van een artikel is dat natuurlijk makkelijk: de verkoopprijs – inkoopprijs en verkoopkosten is dan de opbrengst van de ‘conversie aankoop van artikel x’.

Maar voor het downloaden van een e-boek (gratis) of inschrijven op de nieuwsbrief is dit wat lastiger te bepalen, maar niet onmogelijk. Hoeveel mensen downloaden je e-boek en hoeveel schrijven zich daarna in voor bijvoorbeeld je training? Als dat 1% is en je training kost € 500,– dan levert een inschrijving voor je e-boek gemiddeld € 5,– op.

Conversieratio

De conversieratio (ook wel conversiepercentage) is het percentage website bezoekers dat overgaat tot conversie.

Voor een webwinkel houdt dat in dat je het totaal aantal bestellingen deelt door het aantal website bezoekers * 100%. Dus 150 bestellingen per maand ten opzichte van 2500 bezoekers geeft een conversieratio van 4%. Voor een webwinkel ligt de conversieratio vaak tussen de 0,5% en 7%.

Is conversie optimalisatie hetzelfde als zoekmachine optimalisatie?

Nee. Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) trek je bezoekers naar je website toe en met conversie optimalisatie zet je die bezoekers aan tot actie.

De meeste SEO bureaus bieden geen conversie optimalisatie aan: die zorgen ervoor dat de website helemaal geoptimaliseerd wordt voor het aantrekken van meer (de juiste) bezoekers, dat de techniek goed is, dat er gebruik wordt gemaakt van zoekwoorden en geoptimaliseerde teksten en waarschijnlijk SEA (Google Adwords bijvoorbeeld).

Voor het inzetten van conversie optimalisatie moet je eigenlijk nog eerder bepalen wat je wilt bereiken met je website. Wat wil je dat jouw bezoekers doen? En hoe verleid je ze om dat dan ook te laten doen? Er komt dus meer psychologie bij kijken en bij SEO gaat het meer om de meer technische kennis.

Psychologische trucjes?

Voor conversie optimalisatie wordt vaak gebruikt van de kennis die men heeft over het menselijke brein. Het zogenaamde reptielenbrein zet ons mensen aan tot het nemen van beslissingen. Kennis hoe dat brein werkt houdt psychologen en marketing specialisten al decennia lang bezig.

Aida model

Het meest gebruikte model om website bezoekers aan te sporen is het ‘AIDA’ model: aandacht → interesse → drang (desire) → actie. Inmiddels zijn daar al meerdere letters aan toegevoegd: de S van Satisfaction (hoe tevreden ben je, ga je over tot een herhaal aankoop) en de C van Confiction (hoe overtuigend is de website).

Storytelling

Storytelling hoort ook in dit model thuis: je trekt de aandacht (attention) door een verhaal te vertellen dat past bij de interesse (interest) van de lezer. De ‘held’ van het verhaal heeft wat meegemaakt en overwonnen, de lezer van het verhaal wilt dit ook (desire) en gaat over tot aankoop (action)

Investeren in de relatie

Wat we ook steeds meer zien gebeuren op websites is dat men eerst investeert in de relatie met de bezoeker. Ik haal altijd als voorbeeld het betere flirten erbij: zo maar op een onbekende afstappen met als openingszin “wil je met me trouwen” heeft waarschijnlijk niet een hoge conversieratio. In een relatie steek je tijd en energie, de ander moet je eerst leuk gaan vinden en gaan vertrouwen voordat er sprake kan zijn van een huwelijk (tenzij er andere voordelen zijn natuurlijk die onweerstaanbaar zijn).

Google Analytics als ceremoniemeester

Voor het conversie-huwelijk kun je niet zonder Google Analytics. De vooraf gedefinieerde conversiedoelen zijn meetbaar. En als je ze kunt meten dan weet je ook wat en hoe je moet bijsturen om de conversieratio te verhogen.

Voorbeeld: wanneer je in de statistieken van een webwinkel ziet dat een groot deel van de website bezoekers wél wat in het winkelwagentje heeft geplaatst maar níet is overgegaan tot aankoop, dan kun je kijken of de betaalpagina wel duidelijk genoeg is. Zitten er ‘geruststellers’ op de website: die zaken die klanten overtuigen dat ze met een goed gevoel hun geld aan jou kunnen betalen. Zinnen die je hier kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

  • Niet goed, geld terug
  • 100 dagen garantie
  • Deze klanten gingen je al voor…
  • Onze klanten waarderen ons met een 9,1
  • Heb je nog een vraag? Bel onze klantenservice!

Conversie verhogende tips

Wat kun je zelf doen om de conversie van je website of webshop te verhogen?

  • Ruim je website op: teveel informatie leidt te veel af.
  • Ken je klant en weet waar hij/zij naar op zoek is. Pas daar je teksten en pagina’s op aan.
  • Spreek de taal van je bezoeker. Je maakt pas contact als jullie dezelfde taal spreken (inhoudelijk en qua vorm).
  • Bekijk per pagina welke actie je wilt dat je website bezoekers nemen en richt het zo in dat ze daar bijna niet omheen kunnen.
  • Begeleid je website bezoekers in de richting die jij wilt. Dus bijvoorbeeld eerst de problemen die je zelf hebt ervaren → de oplossing die voor jou werkt → jouw kennismakingsaanbod → je volledige aanbod.
  • Plaats duidelijke call-to-actions op je website. Zet daar ook een geruststellende boodschap bij.
  • Zorg ervoor dat het gebruikersgemak goed is: duidelijk leesbare teksten, geen afleidende en irritante bewegende banners, een fijn leesbaar lettertype, etc.
  • Ook de snelheid moet goed zijn, trage websites leiden tot vertrekkende bezoekers.
  • Meten is weten: waar komen je website bezoekers binnen, welke pagina’s bekijken ze, hoe lang blijven ze op een pagina, waarom haken ze af.
  • Experimenteer: zet eens 2 verschillende landingspagina’s op je website en kijk welke het beste converteert. Doe dit ook voor bijvoorbeeld je Facebook of Google Adwords advertenties.

 

Ga je zelf aan de slag met je conversie optimalisatie of heb je daar hulp bij nodig? Ik adviseer je er graag bij. Neem contact op met Willeke voor meer informatie: willeke@mijngereedschapskist.nl

Samenvatting
Hoe verleid je het reptielenbrein? Oftwel: conversie optimalisatie
Naam van het artikel
Hoe verleid je het reptielenbrein? Oftwel: conversie optimalisatie
Beschrijving
Je hebt vast van gehoord: “meer conversie uit je klanten halen”, “verhoog nu de conversie van je website”, etc. Maar wat is conversie en hoe kun je het inzetten? In dit artikel geven we antwoord op deze, en meer, vragen.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo
Andere interessante blogs en tips

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AVG privacy instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken. Je hebt hieronder de mogelijkheid om cookies uit te zetten.

Privacy policy | Afsluiten
Instellingen