Hoe maak je een social media plan?

Hoe maak je een social media plan?

Zo maar wat doen op social media heeft geen zin: het kost dan heel veel tijd, en hierdoor geld, en het levert vervolgens te weinig op. Motivatie gaat omlaag en vaak vallen de activiteiten dan stil. Zonde! Leer een social media plan te maken in 7 stappen: effectieve en efficiënte inzet van social media vanuit een strategie.

Wat is een social media plan?

In een social media plan beschrijf je wat je met je bedrijf gaat doen op online gebied. Door het van tevoren te bepalen wat je gaat doen en hoe je dit gaat doen, bespaar je tijd en geld. Daarnaast kan je meten of je je vooraf bepaalde doelen hebt bereikt of niet. Werk je daarnaast met meerdere mensen aan de social media van je bedrijf, dan richt je de interne (en eventueel externe) neuzen door een goede beschrijving.

De 7 stappen om te komen tot een social media plan

De 7 stappen zijn in de onderstaande infographic weergegeven en zullen er onder stap voor stap worden toegelicht.

social media plan in 7 stappen

Stap 1: bepalen van een doel  social media plan doel

Wat wil je bereiken door de inzet van social media? Een bedrijf kan één of meerdere doelen formuleren die door de inzet van social media gehaald moeten gaan worden. Dit kan zijn:

  • het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf
  • het in contact komen en blijven met potentiële en/of bestaande klanten
  • rechtstreekse verkopen doen via social media
  • meer bezoekers leiden naar de website
  • kennis en informatie delen om de expert status te laten zien
  • ter ondersteuning van de zoekmachineoptimalisatie

Maak de doelen zo SMART mogelijk (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Een doel kan bijvoorbeeld zijn:
we willen het percentage bezoekers naar onze website met 10% verhogen in een periode van 3 maanden. Of het realistisch is, hangt af van de reeds aanwezige bekendheid van de website en de activiteiten op social media.

Stap 2: bepaal je doelgroep social media plan doelgroep

Social media gaat pas werken als je deze volledig richt tot jouw doelgroep. Daarom is het heel belangrijk om deze vooraf te bepalen. Als je namelijk weet tot wie je je richt en wat je wilt van deze doelgroep, dan is de toon en stijl van je communicatie in lijn met die van je ideale klant.

Stel je richt je je tot vrouwen met overgangsklachten. Dan weet je dat je social media kanalen waar alleen jongeren tot 25 jaar zitten, straks niet de plek is om voor jou online actief te zijn. Verder weet je dan ook waarschijnlijk heel specifiek waar je doelgroep tegen aan loopt, wat de problemen zijn, waar ze mee geholpen willen worden en dus waarom ze jou moeten volgen op social media!

Hoe nauwkeuriger je je doelgroep definieert, hoe makkelijker je communicatie daarna wordt.

Stap 3: op welk social media kanaal word je actief? social media plan kanalen

Kies er 1 of 2 om mee te starten, zorg dat je die zorgvuldig inricht en beheert. Daarna kun je altijd, indien nodig, bijstellen of meerdere kanalen op gaan pakken. Beter 1 of 2 waar je je echt aanwezig bent dan 5 legen profielen, dan haken mensen juist af! Maar waar ga je je op richten? Op die social media kanalen waar jouw klanten (stap 2) zitten.

Wat algemene richtlijnen:

  • LinkedIn: jij persoonlijk als ondernemer en via een bedrijfspagina. Je kunt eigenlijk niet zonder LinkedIn als je ondernemer bent.
  • Facebook: als je je richt tot de doelgroep van 35+ jaar.
  • Twitter: met name de criticasters zijn hier nog actief, journalisten, etc. Verder lopen de dagelijkse gebruikers erg achteruit.
  • Instagram: jongeren, maar de 25+ doelgroep is in opmars. Vooral als je beeldmateriaal te delen hebt (kijkje achter de schermen, video’s etc).
  • Pinterest: bevind je je in de huizenmarkt (interieur, tuinen, etc.), trouwbranche of kinderbranche: je moet hier dan echt aanwezig zijn. Verder alleen interessant als je goed beeldmateriaal hebt om te delen. Een infographic wordt over het algemeen ook vaak gedeeld.

Stap 4: content strategie social media content strategie

Met andere woorden: waar ga je het over hebben, tegen wie, waar en wanneer? Een vast onderdeel van een social media plan is de content strategie: hierin leg je vast wat je gaat delen aan kennis, informatie, tips, quotes, afbeeldingen, video’s, etc – op welk kanaal – en in welke toon. Dit onderscheid maak je dus per social media kanaal met in gedachten welke doelgroep je wilt bereiken met welk doen.

Voorbeeld: de ontspan-coach kiest ervoor om op Facebook video’s te delen van simpele ontspannings- en ademhalingsoefeningen. LinkedIn zet zij in om haar zakelijke netwerk te bereiken met informatie over wat een ontspannen werknemer oplevert en hoe haar workshops daar aan bijdragen. Op Pinterest deelt zij afbeeldingen van haar groepen, van workshops, van ontspannen afbeeldingen, etc.

Stap 5: de organisatie rond social mediasocial media plan organisatie

Veel bedrijven die het niet volhouden om met social media aan de slag te blijven gaan geven de schuld aan de tijd die het kost. Iedereen heeft het druk en vaak wordt social media er even bijgedaan. Het goed organiseren van de activiteiten van social media is dus heel belangrijk. Wie doet wat? Kent iedereen de strategie, hoe komen de social media-medewerkers aan hun informatie, wat zijn marketingacties die binnen het bedrijf gepland zijn, etc. Naast weten wat er gecommuniceerd moet worden is het ook belangrijk dat iedereen alle ins- en outs kent van het betreffende social media kanaal. Investeren in goede trainingen of ondersteuning op de werkvloer is dus ook een belangrijke investering.

Berichten kunnen ook ingepland worden via tools als Huitsuite, Buffer of bijvoorbeeld via Facebook zelf. In dergelijke tools kun je ook met verschillende medewerkers samenwerken, zijn berichten te delen op de verschillende social media kanalen en kun je de reacties monitoren.

Stap 6: de basisinrichting social media plan basis inrichting

Voor de herkenbaarheid is het belangrijk om van tevoren duidelijke afspraken te maken over de uitstraling van de social media kanalen en de berichten. Gaat men via de Facebook pagina naar de website dan moeten deze duidelijk herkenbaar als hetzelfde bedrijf zijn. Dat houdt in dat foto’s, logo’s, kleuren huisstijl, teksten, etc. allemaal op één lijn moeten zitten. Zorg dat alle social media profielen volledig zijn ingericht, dat draagt bij aan de vindbaarheid en herkenbaarheid: dus goede omslagfoto’s, een korte beschrijving, contactgegevens, etc.

Stap 7: continuïteit voor zichtbaarheid en herkenbaarheid social media plan continuiteit

Wil je je doelen zoals geformuleerd in stap 1 halen, dan is continuïteit heel erg belangrijk. Blijven door gaan, ook al vallen de reacties in eerste instantie tegen. We hebben echt meegemaakt dat een bericht pas 8 maanden een directe klant heeft opgeleverd. Iemand heeft tot 7 contactmomenten nodig om overtuigd te zijn dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Niet alle berichten ziet jouw ideale klant voorbij komen. Hanteer dus echt de 3 R’n van de social media: Regelmaat, Regelmaat en Regelmaat voor het meest optimale resultaat.

 

Conclusie: door de inzet van social media ondersteun je je bedrijf in het behalen van doelen. Een goed social media plan is echter onmisbaar om geen geld en tijd te verspillen. Het richten van de neuzen, het goed trainen van medewerkers en de processen zo effectief en efficiënt mogelijk inrichten is daarbij heel erg belangrijk. 

Hulp nodig bij het maken van een social media plan voor jouw bedrijf? Bel of mail me dan, ik help je er graag bij!

Een praktisch social media plan voor jouw bedrijf?

We ondersteunen graag bij het opzetten van een social media plan voor jouw bedrijf. Plan bijvoorbeeld een AH-momentje in: in 1,5 uur nemen we door wat je doelstellingen zijn, kijken we me naar jouw online uitingen en wat de beste aanpak is. Uitgebreider aan de slag? Dat kan ook. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden door te spreken: 015-2010466.

Samenvatting
Hoe maak je een social media plan?
Naam van het artikel
Hoe maak je een social media plan?
Beschrijving
Hoe maak je een social media plan? Wat is een goede social media strategie? Met onze praktische 7 stappen zorg je ervoor dat je geen geld, tijd en motivatie verliest.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen

De 5 meest gemaakte fouten waardoor je geen klanten via je website krijgt.

En hoe jij ze kunt voorkomen!

Krijg jij klanten via je website? Nee? Download dan direct dit e-book met de 5 meest gemaakte fouten én heel veel tips hoe jij ze kunt voorkomen. Heel praktisch en direct (zelf) uit te voeren zonder technische kennis.

De Kluswijzer ontvangen?

Wil je je, na het lezen van mijn e-book, inschrijven voor de Kluswijzer?
Bedankt! Daar word ik oprecht heel erg blij van.
Ik verstuur op onregelmatige tijden meer informatie over allerlei zaken
rondom je website en online marketing.