Google is niet gek

Google is niet gek

Sommige ‘slimme’ ondernemers denken Google’s regeltjes te kunnen omzeilen. Maar als je denkt Google te slim af te kunnen zijn, kan je dat wel eens duur komen te staan.

Toegegeven, Google volgen is niet gemakkelijk. Net als je denkt dat je de Googlebot door hebt, verandert Google de regeltjes weer. Toch heb je er als ondernemer alleen maar baat bij, als je de SEO en SEA ontwikkelingen een beetje bijhoudt.

Google’s nieuwste ‘regel’: keywords zijn ‘uit’, content is ‘in’. Dat wil zeggen: uitgebreide, originele kwaliteitscontent. Google is namelijk niet gek en herkent goede content. Je komt er niet meer met “gerecyclede” content. Je zult dus zelf moeten zorgen voor kwalitatief hoogstaande content op je website. Maar wat is dat eigenlijk?

Keywords

Google houdt van originele content met een hoge informatiewaarde, die is geschreven voor de bezoekers van je website, niet voor zoekmachines. Sommige mensen proberen de Googlebot te manipuleren door overdreven veel trefwoorden (keywords) te gebruiken. Maar dat levert je content geen meerwaarde op. Natuurlijk moet je wel trefwoorden gebruiken om hoger in de zoekmachineresultaten te komen, maar je moet die trefwoorden dan wel op de juiste manier inzetten.

List en bedrog

Google signaleert content die voor de bezoekers van je website is geschreven. List en bedrog gaan je hier niet helpen, sterker nog, het kan je zelfs een spammelding opleveren wanneer je Google’s regels niet juist hanteert. Google adviseert zelf je af te vragen: “Hoe helpt dit mijn websitebezoekers?” en “Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines zouden bestaan?”. Het gaat dus allemaal om meerwaarde voor je (potentiële) klanten. Hoe snel vinden ze wat ze zoeken? Kunnen zij – en Google dus ook – alle voor hen relevante informatie vinden op je homepage? Je ziet niet voor niets steeds meer websites met een grote voorpagina. En steeds meer themamakers spelen op deze ontwikkeling in, om het jou makkelijker te maken. Kijk voor een voorbeeld maar eens op de homepage van mijn website.

Wat is een goede website?

Volgens Google’s  Webmaster Guidelines – en ja, ook jij bent een ‘webmaster‘ – kun je je het beste houden aan de volgende “regeltjes”, als je tenminste wilt dat je website zowel door potentiële klanten als door de Googlebot gevonden wordt.

  • Maak een nuttige website die rijk is aan informatie.
  • Denk goed na over de woorden die je potentiële klanten zouden gebruiken om jouw website te vinden en verwerk die woorden in je website.
  • Zorg ervoor dat de verschillende elementen op je website, zoals de titel en de alt attributen die bij je afbeeldingen horen, goed beschrijvend, specifiek en correct zijn.
  • Zet je websitestructuur zo op dat er een logische opbouw in zit met een duidelijke hiërarchie (‘boomstructuur’). Maak een sitemap.
  • Gebruik niet te veel links op een pagina. Google’s maximum is 1000, maar dat zijn er zeker te veel voor de gemiddelde websitebezoeker, die al snel afhaakt als ‘ie door de bomen het bos niet meer kan vinden. Lijsten van al te veel links zijn ronduit saai. Mensen willen wel iets te lezen hebben en niet te veel hoeven klikken.
  • Verlevendig je website met afbeeldingen, video en gestructureerde data, die ook allemaal voorzien zijn van voor jouw website specifieke informatie. Google heeft ‘best practices’ voor afbeeldingen, video en data opgesteld, die de moeite waard zijn om door te nemen.
  • Gebruik een content management systeem (bijvoorbeeld WordPress) dat links en pagina’s maakt waar zoekmachines gemakkelijk bij kunnen.
  • Zorg ervoor dat alle voor jouw bedrijf essentiële informatie direct zichtbaar is. Googlebot is slim genoeg om verborgen content te vinden, maar waarom zou je het hem moeilijk maken?
  • Maak je website responsive. Steeds meer websitebezoekers gebruiken hun mobiele apparaat om het internet af te struinen. Je website moet er net zo goed uitzien op tablet of smartphone als op het beeldscherm van je PC.

Google noemt verder nog een aantal technische aspecten, waar je je niet al te veel mee hoeft te vermoeien als je een goed content management systeem gebruikt. WordPress werkt bijvoorbeeld prima samen met Google en er zijn veel plugins beschikbaar die jou al die technische zaken uit handen kunnen nemen. Wees wel voorzichtig met al te veel plugins: die maken je website traag. En onderzoek heeft uitgewezen dat 40% van de websitebezoekers afhaakt als je website er langer dan 3 seconden over doet om in te laden. Daarom mogen de afbeeldingen, die je op je website gebruikt, ook niet te “zwaar” zijn. Gebruik je eigen, origineel beeldmateriaal, dan zul je dat meestal geschikt (“lichter”) moeten maken voor op je website.

Sancties

Google waarschuwt ook voor misbruik. Gebruik vooral geen trucjes om je website hoger in de zoekmachine ranking te krijgen, want Google kent die trucjes allemaal! Ze kunnen je zelfs sancties opleveren – zoals het (laten) verwijderen van de bewuste content, of, erger, je hele website – en dan ben je nog verder van huis. In de Webmaster Guidelines vind je een hele lijst van praktijken die je moet vermijden om Google – en je websitebezoekers – tevreden te houden.

Het lijkt allemaal heel ingewikkeld om een unieke kwaliteitswebsite te bouwen waar zowel je websitebezoekers als Google blij van worden, maar het valt heus erg mee. Kun je wel wat hulp gebruiken? Kom dan eens op de woensdagochtend naar de OMG, de Online Marketing Groep. Ondernemers werken in de Huiskamer in de Rijswijkse Plaspoelpolder aan hun online zichtbaarheid en wisselen ervaringen uit. Geef je de voorkeur aan een op maat gemaakte training? Dat kan natuurlijk ook. Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. Ik ga graag samen met jou aan de slag om jouw online zichtbaarheid te vergroten!

AfbeeldingDebalanscoachdevices

Samenvatting
Google is niet gek
Naam van het artikel
Google is niet gek
Beschrijving
Sommige 'slimme' ondernemers denken Google's regeltjes te kunnen omzeilen. Maar als je denkt Google te slim af te kunnen zijn, kan je dat wel eens duur komen te staan.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen