Degene met de beste lange staart wordt gevonden (zoekwoorden anno 2016)!

SEO Trends 2016: long tail zoekwoorden

Hoe zorg je dat je met jouw website opvalt tussen al die andere websites? Met goede zoekwoorden. Niet met één goed zoekwoord maar met een combinatie van goede zoekwoorden. Een long tail.longtailseotrend2016

Long tail

Een long tail is een logische combinatie van woorden waarmee jouw potentiële klant je zou kunnen zoeken binnen zoekmachines. Omdat er zo ontzettend veel websites zijn (1 miljard: 1.000.000.000 dus) is het belangrijk om te kijken hoe jij kan opvallen ten opzichte van jouw concurrenten. Wil je gevonden worden op ‘kapper’ dan laat Google 7.360.000 zoekresultaten zien. En let op: soms laat Google meer zoekresultaten zien dan dat er websites zijn. Dat komt omdat elke website uit meerdere pagina’s bestaat en Google toont pagina’s in de zoekresultaten.
Om als kleine kapsalon in de top-10 van de (organische) zoekresultaten terecht te komen en de strijd aan te gaan met ruim 7 miljoen concurrenten…..dat gaat niet lukken.

Daarom is het belangrijk om op je website(pagina) meerdere zoekwoorden te gebruiken waarmee je wel gevonden gaat worden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn “kapsalon in Delft”. Google laat dan nog steeds 203.000 resultaten zien, maar het scheelt wel al enorm. Het vinden van dergelijke zoekwoord combinaties gaat steeds belangrijker worden.

Hoe kom je aan long tail zoekwoorden?

Door in de huid te kruipen van jouw ideale klant. Hoe denk je dat klanten jou zoeken? Met welke woorden wil je gevonden worden? Wat maakt jou uniek? Vraag het je klanten, vraag het op Facebook, etc.

Je kunt ook zoeken op de Keyword planner van Google. Daar laat Google zien hoe vaak op een bepaalde combinatie van zoekwoorden wordt gezocht en hoe groot de concurrentie is (het aanbod van jouw collega’s dus). Op “kapsalon in Delft” wordt 10x per maand gezocht en is er veel concurrentie. De kans dat je hier klanten uit haalt is vrij gering. Maar ik zie als zoekwoord idee dat er op deze combinatie “kapper Delft” maar liefst 1.000x per maand wordt gezocht en dat de concurrentie laag is. Een super goede combinatie dus om te gebruiken op jouw website. Wil je ‘m nog specifieker: “kapper delft centrum” wordt 20x per maand op gezocht en kent weinig concurrentie.

Hoe verwerk je de long tail zoekwoorden op je website?

Op zo’n manier dat Google begrijpt waar jouw website/pagina over gaat maar dat het ook nog prettig leesbaar is voor jouw website bezoekers. Zet de combinatie van zoekwoorden in elk geval altijd in de titel en in de kopjes (Headers <h1> en <h2>) op je website. Zet onder sommige woorden een streep, arceer ‘m of druk een woord vet af. Ook dat ziet Google namelijk.

Ik hou altijd de volgende regel voor ogen bij het schrijven van mijn teksten:

Schrijf om je website bezoeker te overtuigen en vertel Google ondertussen ook waar de pagina over gaat.

Vergroten van je lokale vindbaarheid

Naast het optimaliseren van je zoekwoorden kun je in het geval van deze kapper ook je lokale vindbaarheid vergroten, zodat je BOVEN de zoekresultaten wordt weergegeven. Meer daarover in mijn volgende tip.

 

 

 

Samenvatting
SEO Trends 2016: long tail zoekwoorden
Naam van het artikel
SEO Trends 2016: long tail zoekwoorden
Beschrijving
Hoe zorg je dat je met jouw website opvalt tussen al die andere websites? Met goede zoekwoorden. Niet met één goed zoekwoord maar met een combinatie van goede zoekwoorden. Een long tail.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen