Gebruik jij een pop-up voor je e-mail aanmelder? Let dan op.

Gebruik jij een pop-up voor het verzamelen van e-mails? Let dan op.

Je kent ze vast wel, of je gebruikt ze misschien zelf: een pop-up die verschijnt als je een aantal seconden op een website bent of die komt zodra je de website wilt verlaten. Ze werken perfect voor het verzamelen van e-mail adressen. Het aantal e-mail adressen wat je hierdoor verzamelt kan behoorlijk oplopen. Deze ‘layer-ads’ worden vaak geïnstalleerd op je website via een plugin.

e-mail pop-up

Slechte nieuws voor e-mail pop-ups

Google gaat in januari een update doorvoeren waarbij er e.e.a. verandert. De grootste verandering in januari is dat Google het de mobiele website bezoeker makkelijker gaat maken. Dat houdt in dat websites die beter mobiel leesbaar zijn worden beloond. Natuurlijk hebben we al in 2015 de update gehad waarbij ‘responsive’ websites beloond werden met een betere vindbaarheid. Maar deze update gaat verder: alles wat het de mobiele bezoeker lastig maakt wordt gestraft met een slechtere vindbaarheid. En dat geldt ook voor pop-ups!

Uitzonderingen

Google houdt rekening met een aantal pop-ups die niet gestraft wordt. Dat geldt bijvoorbeeld voor meldingen over cookiebeleid of leeftijdscontrole. Ook pop-ups die klein zijn en makkelijk weg te werken zijn worden niet als hinderlijk ervaren door Google. Dat geldt bijvoorbeeld voor van die pop-ups die aan de zijkant van je website zitten en die uitklappen als je er overheen gaat met je muis.

Alternatieven voor het verzamelen van e-mail adressen

Wil je én goed vindbaar zijn met je website én e-mail adressen blijven verzamelen? Dan zijn er wat alternatieven waar je aan kunt denken:

  • kijk of het mogelijk is om de pop-up te verbergen bij mobiele weergave. Je website herkent met welk apparaat de bezoeker je website bekijkt en past het formaat daar op aan. Vaak kun je instellen bij welk apparaat er zaken wel en niet getoond  mogen worden.
  • verwerk een formulier op een zichtbare plaats op je website (header, voettekst, zijkant, in het menu, etc. ).
  • maak een widget met een aanbieding of actie én een contactformulier (naam en email adres) en plaats deze goed in zicht. Vaak leveren e-mail programma’s een dergelijke functie voor op je website.

Ik ben benieuwd of jij werkt met een e-mail pop-up en wat je er mee gaat doen. Weet dus dat de kans groot is dat je website zo maar een aantal plaatsen kan zakken in de zoekresultaten van Google. En dat zou zonde zijn, toch? Mocht je hulp nodig hebben bij het doorvoeren van een alternatief, dan help ik je graag.

Andere interessante blogs en tips

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

AVG privacy instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken. Je hebt hieronder de mogelijkheid om cookies uit te zetten.

Privacy policy | Afsluiten
Instellingen