Als je blijft kijken naar je concurrent dan groei je niet.

“Als je blijft kijken naar je concurrent dan groei je niet”.

Dat zei ik afgelopen week tegen een ondernemer en deze ging vervolgens helemaal met haar (naald)hakken in het zand. :”Natuurlijk moet ik kijken naar mijn concurrentie, als ik met mijn prijs boven hun prijs zit dan kost me dat klanten!” was haar reactie.

fruitNu kan ik die beredenering goed voorstellen als je standaard producten verkoopt. Mijn nieuwe koffiezetapparaat heb ik vandaag online gekocht en ik ben toen inderdaad gaan kijken waar deze het goedkoopste was (én het snelst leverbaar, ook niet onbelangrijk in het geval van een kapot koffiezetapparaat).

Maar verkoop je diensten of geen standaard producten, dan gaat dat niet op. Zeker als je iets hebt wat die concurrenten van je niet hebben.

In een opstartfase is het goed om om je heen te kijken

Start je net met je bedrijf, of ga je uitbreiden, dan is het altijd goed om om je heen te kijken en de concurrentie in kaart te brengen. Wie zijn ze, wat leveren ze, hoe doen ze het, wat spreekt jou wel aan en wat niet. Geïnspireerd raken door anderen, daar is niets mis mee. Het wiel hoef je per slot van rekening niet constant opnieuw uit te vinden.

Maar dan wordt het spannend: als je weet wat de concurrentie doet is het heel belangrijk om te ontdekken wat jij anders gaat doen, wat jij met je mee brengt dat jou uniek maakt en dat wat jouw producten of diensten anders maakt dan die van de anderen. Dát is namelijk jouw USP (Unique Selling Point). Daarmee ga je de markt op.

Oke, en dan heb je het ineens druk. Te druk.Hoe je als ondernemer groter kunt worden dan de concurrent

Het gaat goed met je, gefeliciteerd. Je komt om in het werk, de stress komt uit je oren. Tijd voor actie. Maar hoe? Mijn simpele beredenering: als klanten je zo interessant vinden dat je om komt in de aanvragen, dan moet je óf harder werken, óf uitbreiden en hulp inhuren óf je prijs omhoog gooien. En dat laatste stelde ik haar voor. En ik kreeg vervolgens heel veel argumenten over haar concurrenten: die hanteren een soortelijke prijs dus ik kan niet hoger gaan zitten.

Ho! Stop! Maar zij zijn jou niet. Jij hebt iets anders, iets specialers, iets wat voor jouw klanten woest aantrekkelijk is, anders zou je het niet zo druk hebben. Focus je dus op die producten of diensten waar je blij van wordt om te doen, schrap de rest, gooi je prijs omhoog en trek alleen die klanten aan die jou kunnen betalen. Resultaat: minder hard werken, minder stress, leuker werk en leukere klanten en alle aandacht voor deze klanten en nog meer verdienen ook.

Voorbeeld van een succesvolle ondernemer

Een taartenbakster bakt de prachtigste taarten in haar atelier. Maar ook muffins, cakejes, gebakjes, etc etc. De bruidstaarten, tja, dat is echt helemaal haar ding. Dat vind ze leuk om te doen en daar is ze ook heel goed in. Zo goed zelfs dat ze de vraag bijna niet meer aan kan. Ze moet echter ook heel veel taarten, muffins, cakes, etc. maken om er een normale omzet uit te halen. Qua prijs zit ze een klein bedrag per punt boven haar concurrenten.
Mijn voorstel: stop met al die randproducten, richt je focus op de bruidstaarten, gooi je prijs omhoog en bied hele exclusieve bruidstaarten waarbij je het bruidspaar heel veel extra service biedt. Je pampert ze, je vertroetelt ze, je verleidt ze met de lekkerste hapjes. Maar je neemt nog maar 1 klant per dag aan. Exclusiviteit. En dus gingen de prijzen van haar taarten omhoog, had ze het wel minder druk (dat was eng in het begin!) maar hield ze aan het eind van de maand meer geld over én had ze meer vrije tijd naast het ondernemerschap.

Groei is dus eigenlijk ervoor zorgen dat je niet blijft kijken naar de concurrent maar dat je de concurrent naar jou laat kijken.

Onderneemse!

 

Samenvatting
Als je blijft kijken naar je concurrent dan groei je niet.
Naam van het artikel
Als je blijft kijken naar je concurrent dan groei je niet.
Beschrijving
Om te kunnen groeien met je bedrijf kijk je in eerste instantie naar de concurrentie. Vind jouw uniekheid en word daar goed in. Blijf dan de concurrentie voor door te groeien.
Schrijver
Naam
Mijn Gereedschapskist
Logo

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen