4 Facebook content types voor meer betrokkenheid

4 Facebook content types voor meer betrokkenheidtellme

 

Geef maar toe.. Je deelt niet alleen content op Facebook om je volgers te vermaken. Je werkt aan business en wilt meer publiek. Je wilt dat mensen zich bij je aansluiten, betrokken raken en uiteindelijk je product of dienst kopen. Maar dit is soms behoorlijk moeilijk, vind je ook niet?

Maar hier is een truc. Om je te verbinden met Facebook volgers moet je precies de content delen waar ze graag bij betrokken willen zijn. Vandaag laat ik je verschillende Facebook content types zien die je gegarandeerd meer betrokkenheid opleveren.

Verschillende Facebook content types

Laten we eerst eens kijken waar Facebook gebruikers zich zoal mee bezig houden. Wat willen (en doen) mensen op Facebook. De belangrijkste redenen waarom mensen van dit sociale netwerk gebruik maken zijn onder andere:

  • De noodzaak om erbij te willen horen
  • Behoefte aan zelf presentatie

En volgens statistieken loggen de meeste mensen in om:

  • Inhoud te liken
  • Berichten met anderen te delen
  • Inhoud te lezen
  • Op updates of foto’s reageren
  • Nieuwe updates van vrienden controleren

In eerste instantie komt deze lijst niet als een verrassing. Mensen gebruiken Facebook om zelfbeeld op te bouwen. Ze liken en reageren op inhoud die overeenstemt met waarin ze geloven en bouwen aan hun eigen persoon.

Betrokkenheid op Facebook

Facebook begrijpt betrokkenheid in zijn eenvoudigste vorm, het klikken op een bepaalde knop. Dit betekent meestal het nemen van een van deze 3 acties:

  1. Liken van een update
  2. Klikken op een link
  3. Delen of een comment achterlaten

Betrokkenheid kun je zien als het percentage van mensen die een post ziet, liked of deelt, commentaar geeft of op de link klikt. En hoe meer gebruikers actie op jouw inhoud ondernemen, hoe meer online zichtbaarheid jouw merk krijgt. Tijd om aan de slag te gaan met content waar mensen graag betrokken bij willen zijn!

1.    Visuele Facebook content

Een type content dat het goed doet op Facebook is visuele inhoud. Het schijnt dat minstens twee keer zoveel mensen content met visuals of afbeeldingen delen.  Volgens onderzoek werkt deze visuele content het beste:

  • Quotes en citaten (in afbeelding vorm)end-beginning
  • Grappige feiten (in afbeelding vorm)
  • Comic / cartoons (in afbeelding vorm

2.    Fun content / quizzen / Trivia

Onderzoek wees uit waarom lezers verhalen online delen:

  • Om waardevolle en onderhoudende inhoud aan elkaar te geven
  • Om zichzelf te definiëren
  • Relaties te op te bouwen en te voeden (contact met anderen onderhouden)
  • Zelfontplooiing (meer betrokken bij de wereld voelen)

Zie je dat bovenstaande redenen overeenkomen met de belangrijkste redenen waarom mensen inloggen op Facebook die ik eerder al noemde? En ja, het delen van berichten die aan een van deze redenen voldoet staat garant voor een toename in betrokkenheid.

3.    Updates die vragen van het publiek beantwoorden

Facebook gebruikers hebben de neiging om goed te reageren op berichten die hulp beloven bij het overwinnen van problemen. Facebook content die gericht is op het beantwoorden van de meest voorkomende vragen helpen je meer betrokkenheid van publiek krijgen.

4.    Gratis en weggeven

Wist je dat ‘gratis’ het populairste adjectief in de reclame wereld is? Geen verrassing dat het delen van berichten die gratis middelen aanbieden (bijvoorbeeld een e-book) aansporen tot veel delen. Ten eerste omdat is een moeilijk te missen stimulans is en ten tweede omdat deze middelen belofte tot uitdaging geven. We houden nu eenmaal van gratis. Maar let wel op dat dit type van Facebook content een ander soort betrokkenheid aantrekt.

Facebook content voor meer betrokkenheid

Je deelt niet alleen content op social media om mensen die je pagina geliked hebben te entertainen. Je wilt publiek opbouwen. Je wilt verbinden, meer betrokkenheid en uiteindelijk je dienst of product verkopen. De enige manier om dit te bereiken is door mensen de content te geven die ze willen.

Vind je het lastig om goede content te bedenken? Plan dan eens een Social Media Opstart adviesgesprek met mij in via office@www.mijngereedschapskist.nl

Meer informatie over dit Strategisch adviesgesprek en meer social media voor ondernemers vind je hier.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen