10 tips voor een goede website

Een zichzelf serieus nemende ondernemer kan niet meer zonder website. De meeste potentiële klanten vinden je bedrijf via Google of een andere zoekmachine. Een bedrijf die niet tussen de zoekresultaten van Google staat wordt dus niet via het internet gevonden. En dat kost bezoekers, en dus klanten en dus omzet.

Maar wat is nou een goede website? Met deze tips kun je zelf aan de slag óf je kunt het gebruiken voor een overleg met een website bouwer. Mijn Gereedschapskist hanteert deze lijst (en ook uitgebreidere lijsten die we natuurlijk niet vrijgeven). Wij zijn van mening dat, om beter gevonden te worden in Google, het effectiever is te investeren in een goede website dan in een duur SEO of SEA programma!

 

  1. Bepaal het doel van je website en je doelgroep.
    Is je website informatief, educatief, gericht op het verkopen van producten/diensten (online maar ook offline). Op basis van het doel van je website kun je bepalen wat voor een website je moet hebben en welke informatie je nodig hebt om te presenteren.
  2. Schrijf sprekende teksten.
    Schrijf geen pagina’s van honderden woorden. Internet is snel en bezoekers willen direct zien wat ze zoeken. Vermijdt ook hele specialistische taal. Tenzij die specialisten juist je doelgroep zijn!
  3. Gebruik simpele navigatie.
    De navigatie moet direct en makkelijk herkenbaar zijn voor nieuwe bezoekers.
  4. Zorg voor een professionele lay-out. 
    Hoe mooier en professioneler een website eruit ziet des te meer waarde je bezoekers hechten aan je bedrijf. Zorg ook voor een goed kleurengebruik. Je lievelingskleur kan best mooi zijn, maar of deze nou geschikt is voor een website? De kleuren van je logo in de site terug laten komen geeft rust en duidelijkheid.
  5. Beperk het aantal beelden.
    Neem niet te veel beelden op per pagina, want dit vertraagt het inladen van de website. Kijk ook goed naar de grootte van een foto: als de laadtijd de site vertraagd kan dit gevolgen hebben voor je plaats in de zoekresultaten van zoekmachines.
  6. Zorg dat zoekmachines je website ‘aardig’ vinden. 
    Zorg ervoor dat zoekmachines je website gemakkelijk kunnen doorzoeken door bijvoorbeeld het gebruik van een sitemap. Maar kijk ook kritisch naar laadtijd, programmeerfouten, ed. Beter een goede site dan een duur SEO programma!
  7. Hou de website tijdloos.
    Pas op met het schrijven tijdsgebonden teksten zoals: “volgende week openen wij onze nieuwe vestiging …”.
  8. Hou de aandacht van de bezoeker vast.
    De meeste bezoekers zien in 10 seconden of een site interessant genoeg is of niet. Hoe langer een bezoeker op een site blijft, hoe beter hij de site leest, hoe groter de kans is dat hij klant wordt én hoe beter Google je site beoordeelt. Dus zorg voor elementen op je site die de aandacht vasthouden van je bezoekers.
  9. Links, links en links.
    Zorg voor links op andere sites naar je website.Maar meldt je niet zomaar overal klakkeloos aan! Sommige sites trekken bezoekers naar je site die je misschien liever niet hebt of die niet goed bekend staan bij zoekmachines.
  10. Zorg voor een unieke inhoud.
    Zorg voor unieke informatie op elke pagina. Herhaal jezelf niet op elke pagina, neem ook niet zomaar teksten over van anderen.

 

Wil je meer weten over deze 10 tips of over het ‘aardig’ maken van je website voor zoekmachines? Neem dan contact op met Willeke.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor statistische informatie en marketing doeleinden. AccepterenMeer lezen

De 5 meest gemaakte fouten waardoor je geen klanten via je website krijgt.

En hoe jij ze kunt voorkomen!

Krijg jij klanten via je website? Nee? Download dan direct dit e-book met de 5 meest gemaakte fouten én heel veel tips hoe jij ze kunt voorkomen. Heel praktisch en direct (zelf) uit te voeren zonder technische kennis.

De Kluswijzer ontvangen?

Wil je je, na het lezen van mijn e-book, inschrijven voor de Kluswijzer?
Bedankt! Daar word ik oprecht heel erg blij van.
Ik verstuur op onregelmatige tijden meer informatie over allerlei zaken
rondom je website en online marketing.